[pic=659_1259961919.jpg]HASSELT- Als je graag fietst en je wil van je hobby je beroep maken, kan je twee dingen doen: beroepsrenner worden of een fietskoerierdienst beginnen. Wegens minder getalenteerd en de ouderdom kozen Tom Vanesch (39) en Walter Beckers (30) voor het tweede. En uitgerekend op de dag van de klimaatconferentie in Kopenhagen, starten zij met Veloxpress, een fietskoerierdienst die in eerste instantie in Hasselt en omgeving bedrijven, vrije beroepen en handelaars op een ecologische verantwoorde manier pakjes zal bezorgen of er poststukken gaat ophalen. De dienst heeft zijn bestaansrecht al bewezen in steden als Brussel, Antwerpen, Leuven en Gent waar fietskoeriers al jaren met succes actief zijn. Wereldwijd zijn er in iedere grootstad fietskoeriers aanwezig. Redenen voor dat succes zijn vooral de reactie- en leveringssnelheid, de lage prijs en het milieuvriendelijk imago dat mede op de opdrachtgever afschijnt.Tom Vanesch en Walter Beckers zijn twee fervente fietsers die regen noch wind schuwen om hun geliefkoosde hobby uit te oefenen. De twee initiatiefnemers liepen mekaar als bij toeval tegen het lijf op een meeting van de Belgische fietskoeriers. Daar bleek dat ze beiden met hetzelfde idee rondliepen. Ze besloten om de krachten te bundelen en richtten Veloxpress op. De voorbereidende werkzaamheden liggen nu achter de rug zodat de eerste Hasseltse fietskoerierdienst vanaf nu een feit is. De twee zijn heilig overtuigd van het succes van hun bedrijf.Walter Beckers: 'De snelheid, de prijs, maar zeker ook het feit dat onze klanten gelukkige, goed gezinde en gemotiveerde koeriers over de vloer krijgen zijn bijzonder sterke argumenten.' - Waarom starten jullie nu pas in Hasselt?Tom Vanesch: 'Omdat Hasselt er volgens ons nu pas rijp voor is. De stad groeit gestaag, de plannen om de binnenstad meer en meer verkeersvrij te maken zijn écht concreet aan het worden en het stadsbestuur is met mensen als burgemeester Hilde Claes en schepen van mobiliteit Rob Beenders érg fietsminded.'Walter Beckers: 'Men wil de stad profileren als fietsstad. Hasselt is bovendien een van de pilootsteden om het systeem van bevoorrading van de binnenstad te voorzien via centrale depots. In dat systeem passen wij perfect.'- Op welke doelgroepen mikken jullie?Tom Vanesch: 'Laat me eerst zeggen dat wij in eerste instantie niet op de particuliere markt mikken. Onze klanten zijn de KMO's die op de industrieterreinen rondom Hasselt gevestigd zijn. Daar kunnen we bijvoorbeeld tijdens onze ochtendronde brieven, aangetekende zendingen of pakjes ophalen en naar de Post of rechtstreeks naar een Hasseltse klant brengen.'Walter Beckers: 'Langs de andere kant heb je winkeliers en vrije beroepen die in of rond de stad gelegen zijn en vaak pakjes of documenten snel ergens ter plekke moeten krijgen. Op dat moment zijn wij het snelste en goedkoopste alternatief.'Tom Vanesch: 'De toekomst zal voor een stuk ook uitwijzen waar onze markt ligt want in iedere stad ligt de focus voor de fietskoerier op een ander vlak. In Brussel vervoeren ze voornamelijk audio- en beeldmateriaal, in Antwerpen werken ze vooral voor de haven, in Leuven ligt de focus op bloemen en reisbureaus en in Gent brengen ze voornamelijk labostalen rond. Daarnaast wordt er binnen de sector al gedacht aan synergieën tussen fiets- en gemotoriseerde koeriers om de actieradius te kunnen uitbreiden.'Veloxpress:www.veloxpress.beinfo@veloxpress.be0473 239 033Foto : Archief